Primii pași: când se folosesc întrebările deschise și când se folosesc întrebările închise

Când se efectuează un studiu, ambele tipuri de întrebări – deschise și închise – au avantajele și dezavantajele lor. În funcție de obiectiv, de particularitățile pieței, de audiență sau grup, precum și de caracteristicile studiului, cercerătorii pot folosi oricare dintre tipuri, însă se cere o balanță între toți factorii importanți. Informațiile trebuie să fie convenabil de prelucrat și analizat din punct de vedere statistic. Este necesar ca acestea să fie adevărate și corecte. În același timp, trebuie să ofere respondenților destulă libertate să își exprime opinia.

Cum poate, astfel, o persoană să aleagă modul cel mai potrivit de a pune o întrebare pentru a obține o balanță ideală?

Când se folosesc întrebările de tip închis? 

Întrebările de tip închis sunt concepute pentru a crea date ce se pot măsura. Acest lucru este important pentru relevanța statistică a rezultatelor studiului.

Informațiile adunate prin întrebările de tip închis oferă posibilitatea cercetătorilor să sorteze datele și să observe cât de mult depind întrebările una de cealaltă.

Prin structura întrebărilor de tip închis, Survey.ro, precum și multe alte website-uri care se ocupă cu cercetarea pe internet, permit aplicarea unui mecanism analitic foarte puternic care evidențiază tipare în structura datelor colectate. Graficele precum diagramele cu bare și cele cu structură radială, clasificările și contribuția fiecărei valori dintr-un total sunt făcute posibile tocmai din cauza faptului că răspunsurile au același format și sunt adecvate pentru procesare.

Întrebările de tip închis sunt cel mai des folosite pentru a obține date demografice. Aceasta este o ilustrare potrivită a aplicării structurii. Să presupunem că proprietarul unui website în domeniul sănătății consideră că există anumite tipuri de oameni care sunt predispuși să îi acceseze platforma online. Acesta realizează un sondaj cu întrebări de tip închis legate de sex, vârstă și statutul profesional pentru a descoperi ce tip de persoane îi vizitează website-ul. Astfel, proprietarul poate identifica profilul vizitatorilor tipici datorită acestei metode de a colecta informații. Acesta poate vedea, de exemplu, că majoritatea vizitatorilor sunt femei cu vârsta cuprinsă între 18 și 35 de ani, în principal din clasa muncitoare și cu o situație financiară bună. În acest fel, proprietarul își poate face un plan cu privire la tipul de produse pe care poate pune accentul în cadrul platformei sale de vânzări online.

Când se folosesc întrebările de tip deschis?

Întrebările de tip deschis oferă informații calitative. Defapt, acestea oferă oportunitatea cercetătorului de a avea o privire de ansamblu asupra unui anumit subiect despre care el însuși nu știe foarte multe lucruri. Acest tip de date nu este adecvat pentru procesare datorită faptului că este lipsit de statistici, caracteristică a întrebărilor de tip închis.

Cu toate acestea, întrebările deschise sunt folositoare în numeroase cazuri:

1) Interviuri cu experți. Acesta este un interviu tipic pe care îl vedem mereu la jurnaliști. Aceștia pun întrebări și oferă libertatea celui intervievat de a răspunde liber, neconstrâns de timp sau mod de exprimare.

2) Un studiu pe un anumit grup de participanți. Întrebările de tip deschis pot fi folositoare când se fac cercetări în cadrul unei comunități restrânse de oameni, mai ales atunci când nu este nevoie de analize statistice în detaliu. În acest caz, caracterul deschis al răspunsurilor oferă o contribuție de valoare din partea fiecărei persoane intervievate.

3) Studiile preliminare sau antrenamentul pentru cercetare. Adesea, când se face o cercetare detaliată, este nevoie de studii anterioare pentru a putea stabili parametri sondajului care urmează să fie făcut: structura și atitudinea publicului, subiecte taboo etc. Întrebările deschise pot scoate la lumină o varietate de opinii și comportamente la care poate că cercetătorul nici măcar nu s-a gandit. 

4) Zona de răspuns liber. Când se efectuează un studiu, indifferent de amploarea acestuia, este întotdeauna o idee bună ca la final să existe un spațiu pentru comentarii. Acest lucru este extrem de important în studiile care adună informații legate de atitudini, opinii și evaluări. Când un sondaj are foarte multe întrebări de tip închis, este posibil ca respondenții să simtă nevoia să adauge informații adiționale în legătură cu impresiile, punctele de vedere și criticile care nu sunt ușor de exprimat prin întrebările de tip închis.

Întrebările de tip deschis au câteva dezavantaje peste care deseori se trece cu vederea. Volumul extensiv de informații colectate prin întrebări de tip deschis pot fi avantajoase din punct de vedere al calității, însă în sondajele la scră largă, volumul de informații poate fi copleșitor. Procesarea unor cantități imense de informații poate fi de nesuportat.

Așadar, semnificația statistică a informațiilor adunate nu permite exprimarea răspunsurilor de amploare, caracteristice întrebărilor de tip închis. Fiecare răspuns trebuie văzut ca o părere unică.

Întrebări închiseÎntrebări deschise
Te înțelegi bine cu șeful tău?Care este relația cu șeful tău?
Vei participa la vot?Ce părere ai despre candidații alegerilor viitoare?
Ce culoare au pantalonii tăi?Spune-mi mai multe despre combinațiile de culori pe care le-ai ales astăzi pentru ținuta ta.

În cele din urmă, mai putem adăuga următoarele diferențe:

Întrebările de tip închis duc la niveluri mai ridicate de răspuns. Acest lucru se datorează într-o oarecare măsură faptului că sunt mai ușor de completat, ceea ce oferă posibilitatea respondenților de a răspunde mai repede și, deseori, în mod spontan. Pe de altă parte, întrebările de tip deschis necesită un efort și un timp mai ridicat. În același timp, întrebărilor de tip deschis tind să le lipsească uneori răspunsurile. Mai mult, când acestea sunt folosite pot apărea chiar și răspunsuri inadecvate.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *