Șapte moduri de a folosi sondajele de opinie online drept instrument pentru o campanie de marketing de success

Doar o companie care nu oferă produse sau servicii clienților săi poate să le ignore părerea, mulțumirea sau nemulțumirea, poate să le ignore dorința de a cumpăra din nou un produs/ serviciu, sau în caz contrar, motivul refuzului de a face acest lucru. Tehnologiile online oferă posibilitatea de a investiga rapid și eficient atitudinile și așteptările consumatorilor. Pe de altă parte, cercetarea de piață ajută la crearea de politici și strategii pentru evoluția pieței.

În primul rând, trebuie să clarificăm următorul lucru: marketing-ul nu este sinonim cu „relațiile cu publicul” și nu se limitează doar la reclamele publicitare. Marketingul cuprinde tot ceea ce este legat de evoluția pieței în legătură cu un produs sau serviciu: studiul obiceiurilor și cerințelor consumatorilor, analiza nevoilor acestora, trimiterea de mesaje către potențialii și actualii clienții, impactul prețurilor, dezvoltarea produselor și, potrivit unora, chiar și crearea de nevoi suplimentare pentru consumatori.

Apoi, în ce fel poate cercetarea de piață online să ajute marketingul?

Cunoașterea utilizatorilor (profilul demografic): aproapeorice comerciant este convins că își știe clienții. Este, totuși, adevărat? Dacă producem un șampon anti-mătreață, cum putem fi siguri dacă majoritatea consumatorilor care folosesc produsul sunt bărbați cu vârste cuprinse între 40 și 50 de ani, sau pur și simplu eleve de liceu? Cunoașterea răspunsului unei astfel de întrebări are un impact imens în definirea strategiei viitoare de dezvoltare a produsului și de aprovizionare.   

Să îți cunoști utilizatorii înseamnă să ai o mai bună înțelegere a nevoilor acestora. Astfel, creatorul produsului/serviciului poate depista direcții noi de a-și extinde numărul de utilizatori. Sondajele de opinie online pot furniza oricărei companii în mod rapid și simplu informații valoroase în legătură cu atitudinile consumatorilor acestora.

Întradevăr, oricare tip de cercetare poate oferi informații similare oricărei companii (de exemplu: sondaje telefonice, interviuri în magazine etc.), însă sondajele de opinie online sunt diferite deoarece colectarea datelor se face mult mai rapid. În plus, lipsa intermediarilor scutește costurile suplimentare și contactul direct permite aflarea opiniei cuiva direct de la sursă.

O cercetare online elementară poate fi realizată printre utilizatori, cumpărători și fani. Aceasta ar trebuie să colecteze informații legate de vârstă, sex, educație, interese, de felurile în care oamenii folosesc produsele/serviciile și care sunt impresiile acestora.

Percepția produselor (feedback): instrumentele de cercetare pe internet pot pune în lumină care sunt produsele cele mai apreciate și cele mai puțin apreciate și, mai ales, motivul alegerii. Cercetarea online poate să dezvăluie detalii și tendințe importante. De exemplu, dacă șervețelele noastre de lux îi atrag pe potențialii utilizatori, dar totuși aceștia nu sunt dispuși să le cumpere, atunci care ar fi motivul?    

Cercetarea pe internet asigură contactul intact cu sentimentele consumatorilor. Astfel, companiile pot învața care este cel mai adecvat mod de a răspunde solicitărilor și așteptărilor acestora. Atingerea acestui obiectiv aduce satisfacția utilizatorilor, stabiliește bazele loialității și atrage după sine consumatori noi.

Un aspect care face ca sondajele pe internet să fie atât de valoroase este faptul că acestea sunt efectuate online și că feedback-ul este obținut pe loc. Așadar, se pot lua decizii rapid și eficient. De exemplu, dacă utilizatorii sunt nesatisfăcuți cu atitudinea angajaților din departamentul de relații cu clienții, atunci se pot lua măsuri imediate înainte ca numărul de persoane deranjate să crească.

Recunoașterea, imaginea, brand-ul: concentrați pe activitățile lor zilnice, toate nivelurile de management pot să piardă din vedere adevărata poziție a firmei lor pe „harta lumii”. Ce își imaginează oamenii când aud numele companiei lor? Care este primul lucru care le trece prin minte când aud numele unui produs? Marile corporații au departamente întregi dedicate unei singure activități: cu ce asociază consumatorii imaginea logo-ului sau produselor lor? De exemplu, când cineva vede o mulțime de tiruri de Crăciun roșii iluminate, el/ea se va gândi imediat la o sticlă cu formă distinctivă care conține un suc maroniu.

Când vine vorba de imagini și asocieri, una dintre cele mai valoroase funcții ale site-ului Survey.ro este folosirea imaginilor. Software-ul este proiectat în așa fel încât o persoană poate cere respondenților săi să se uite la câteva imagini și să aleagă una dintre ele. De exemplu, dacă vrem să știm dacă utilizatorii asociază ambalarea unor produse cu produsele în sine, putem să le arătăm diferite tipuri de ambalaje și să îi rugăm să o depisteze pe „cea corectă”. 

Studierea competiției: consumatorii, dirijați de dorința înnăscută de a obține cele mai bune produse/servicii, depistează imediat care este cel mai ieftin distribuitor și îl schimbă foarte rapid. Apariția unei noi concurențe poate tulbura piața pentru cîteva zile. În acest timp, se poate ca „cei cu monopolul” nici măcar să suspecteze apariția și succesul competiției. Orice firmă se poate afla într-o situație-surpriză de acest gen și de aceea este important să „iei pulsul” competiției în mod regulat.

În momentul în care studiezi condițiile competitive, un aliat neprețuit poate fi posibilitatea folosirii materialelor grafice: logo-uri, ambalaje, detalii în prim plan ale produsului. Survey.ro oferă oportunitatea de a lucra cu un domeniu întins de grafice, de la estimări și opinii în legătură cu o imagine, la prezentări ale unei imagini în fiecare răspuns posibil.

Concepte de testare: Cu ajutorul sondajelor de opinie efectuate online, se pot încerca idei și concepte noi. În acest fel, departamentul de marketing are posibilitatea să exploreze reacțiile consumatorilor în legătură cu orice produs, brand, viziune sau idee nouă înainte ca acestea să fie introduse pe piață. Acest lucru ar putea să ofere moduri rapide și simple de îmbunătățire a produselor și poate identifica eventuale probleme sau defecte ale acestora.

Experții în marketing pot adăuga o fotografie sau un grafic la o nouă idee de logo și pot examina reacțiile oamenilor la noua înfățișare. De asemenea, aceștia pot include un graphic sau o reclamă pentru a cerceta reacția unei audiențe anume la o campanie. Aceștia pot să ceară impresii despre o anumită imagine, gânduri și sentimente la prima vedere și ce fel de asocieri se formează în mintea consumatorilor.

Prețul: prețul final al unui produs sau serviciu este în mare parte influențat de costul inițial. Pentru administrarea adecvată, piața oferă sisteme comerciale corespunzătoare (de exemplu ERP – planificarea resurselor întreprinderii). Totuși, există anumiți factori de piață pe care fiecare furnizor trebuie să le respecte. Prețurile produselor competitive au scăzut? Se trece printr-o perioadă în care cerere de piață a crescut în timpul vacanței de Crăciun? Întâmpinăm un sezon de scădere economică, iar oamenii au început să își reducă din cheltuieli? Ascultarea „vocii” pieței are un rol esențial în formarea prețurilor produselor.

Promovarea, relațiile media, campaniile: creșterea vânzărilor este o adevărată bucurie pentru oricare producător, însă uneori motivele din spatele succesului sau eșecului nu sunt clare. De exemplu, dacă avem un magazin care înregistrează o creștere neobișnuită în vânzările de televizoare în luna noiembrie, înseamnă că acea creștere se datorează înaintării sezonului sărbătorilor sau a unei campanii de promovare recente?

Sondajele realizate pe internet sunt un mod eficient de a înțelege impactul fiecărei campanii de promovare. Astfel, putem avea o idee clară dacă departamentul de PR si-a facut treaba bine. Chiar și dacă campania este un eșec total, nu-i așa că ar fi bine să știm exact motivul?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *