Primii pași: avantajele și dezavantajele întrebărilor deschise și ale celor de tip grilă

A căuta informații pe internet conferă o putere enormă respondenților! Fiind obișnuiți cu cititul online în mod constant, trec cu ușurință peste rânduri ca și cum le-ar scana și nu citi. Își pierd imediat răbdarea, iar pentru cu sunt cu mâna pe mouse, sunt dispuși în orice clipă să treacă la următorul site. Din acest motiv, structurarea întrebărilor într-un sondaj de opinie este esențială pentru a aduna informații suficiente și precise în cadrul unui studiu.

În statistică, există două tipuri de bază de întrebări folosite în construcția unui chestionar: întrebări de tip închis si întrebări de tip deschis.

Întrebările de tip închis includ o întrebare și o listă cu mai multe variante de răspuns. Respondenții trebuie să o aleagă pe cea mai relevantă dintre acestea. În mod normal, acest tip de întrebări include o serie de afirmații drept răspunsuri posibile întrucât respondentul are posibilitatea de a selecta unul sau mai multe dintre acestea. În unele cazuri, întrebările de tip închis sunt prezentate sub forma unei balanțe unde respondenții trebuie să facă o evaluare cu ajutorul unei unități de măsură predeterminată.

Întrebările de tip deschis includ o întrebare și un câmp liber în care respondenții trebuie să scrie răspunsul în pripriile cuvinte. Altfel spus, aceste întrebări necesită informații suplimentare de la respondent.

În general, întrebările de tip închis sunt folosite în momentul în care este nevoie de raspunsuri spontane. În același timp, întrebările deschise sunt de preferat în cazurile în care trebuie evitată distorsionarea informației. Distorsionarea informației are loc din cauza „sugestiilor” oferite de către răspunsurile posibile.

Avantajele și dezavantajele întrebărilor de tip închis

Avantaje: sunt rapide – necesită timp puțin; informațiile adunate sunt procesate cu ușurință.

Dezavantaje: există posibilitatea ca răspunsurile să fie incomplete; pot induce în eroare; pot fi enervante pentru utilizator.

Iată un exemplu de întrebare de tip închis care necesită opinia respondenților legată de cele mai mari probleme cu care se comfruntă internetul în ziua de astăzi:

1. În opinia ta, care este cea mai mare problemă cu care dezvoltarea internetului se confruntă astăzi?

  • Navigarea
  • Căutarea
  • Protecția datelor personale
  • Viteza mică de descărcare
  • Spam-ul
  • Încălcarea drepturilor de autor
  • Excesul de informații

Întrebările de tip închis pot lua forme vizuale diferite (subtipuri). Se pot prezenta cu butoane circulare selectabile prin click (supranumitele butoane de radio), cu pătrate care se bifează (numite căsuțe de bifat), cu o balanță pentru măsurătorile prin sisteme metrice, sau cu meniu vertical (sau drop-down). Pe site-ul Survey.bg, alegerea tipurilor specifice de întrebări închise este intuitivă și instantanee, cu o singură mișcare a mouse-ului, atâta timp cât formatul cel mai adecvat de întrebări folosit în acest caz este clar. Totuși, acest subiect va fi analizat mai îndeaproape într-un alt articol.

În orice caz, cel mai important lucru când vine vorba de întrebări închise este că respondentului nu i se oferă posibilitatea să își exprime propria părere, unică și neprevăzută. În linii mari, diferența este la fel ca și cum ai întreba „vrei spaghete sau pizza la cină” sau „ce vrei să mănânci la cină”.

Astfel, autorul sondajului ar trebui să înțeleagă foarte bine subiectul cercetat. El/ea trebuie să ofere toate răspunsurile posibile pe care respondenții le-ar putea da. Lipsa de cunoștințe aprofundate în legătură cu subiectul cercetării poate duce la imposibilitatea respondenților de a oferi un răspuns detaliat. Acest lucru înseamnă că aceștia ar putea fi obligați să ofere un răspuns care nu corespunde cu mentalitățile lor adevărate. Astfel, informațiile adunate vor fi limitate, ba chiar incorecte.

De exemplu, dacă pui întrebarea: „Cum mergi la serviciu?” și oferi următoarele răspunsuri: „cu mașina”, „cu autobuzul”, „pe jos”, îi poți depriva de un răspuns sincer și corect pe unii dintre respondenții care merg la serviciu cu bicicleta, cu un coleg, cu un transport organizat de firmă etc. În acest caz, este necesar să enumeri toate modurile posibile de a merge la serviciu sau să schimbi întrebarea cu una cu răspuns de tip deschis: „Cum mergi la serviciu?”.

Avantajele și dezavantajele întrebărilor de tip deschis

Întrebările de tip deschis necesită ca respondenții să își compună propriul răspuns prin completarea câmpului liber. Exemple de astfel de întrebări:

Ce informație cauți?

Ce ți-ar plăcea să știi despre acestă mașină?

Ce alte dovezi poți aduce în sprijinul lucrării lui?

Ce te-a făcut să renunți la acest tip de sport?

Revenind la exemplul legat de cele mai mari probleme ale internetului de astăzi, iată cum va arăta drept întrebare cu răspuns deschis:

2. Conform părerii tale, care este cea mai importantă și presantă problemă cu care internetul se confruntă astăzi?

Deseori, întrebările cu răspuns deschis încep cu „în ce mod” sau „de ce”. De multe ori acestea pot începe și cu „spune-ne despre…”.

Avantaje: acestea câștigă încrederea; sunt percepute ca fiind mai puțin amenințătoare, permițând exprimarea liberă și necondiționată; posibilitatea de a colecta astfel de informații, lucru imposibil de prezis pentru cercetător.

Dezavantaje: necesită timp; poate acumula informații inutile; necesită un mai mare efort din partea utilizatorului.

Este bine de menționat faptul că întrebările de tip deschis cer mai mult timp pentru completare în comparație cu cele de tip închis. Se presupune că timpul de răspuns pentru o singură întrebare deschisă este egal cu timpul necesar pentru completarea a 3-4 întrebări de tip închis.

Întrebări „hibrid”

Este bine de știut că tipul de întrebări „hibrid” este folosit destul de des în realitate deoarece combină avantajele celorlalte două tipuri de întrebări – deschise și închise. În mod nornal, o întrebare hibrid arată precum una de tip închis, adică o întrebare cu mai multe variante de răspuns posibile. În schimb, ultima opțiune de răspuns sugerată va fi: „Altele – te rugăm să specifici” și va oferi un câmp liber pentru completarea cu text.

Din punct de vedere al statisticii, întrebările de tip hibrid se încadrează în grupul celor de tip închis. Avantajul lor este mai marea flexibilitate oferită respondentului.

Sfaturi

Cea mai bună versiune a unui chestionar este o chestiune de balanță între întrebările de tip deschis și închis. Experții în câmpul statisticii recomandă metoda pâlniei inversate în momentul construirii unui studiu. Acest lucru înseamnă că sondajul ar trebui să înceapă cu întrebări concise de tip închis, cu răspunsuri posibile scurte. Apoi, trebuie să se continue cu întrebări de tip deschis care să solicite analiza, relațiile cauză-efect și dependențe. De exemplu:

1) Copiii trebuie să își facă temele astăzi?

În acest caz, există două răspunsuri posibile: ”da” sau „nu”.

2) Ce sarcini trebuie să completeze copiii pentru la școală?

În acest caz, răspunsurile pot fi cuprinzătoare și diverse.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *