Primii pași: cum să formulezi întrebări cu răspunsuri multiple

Înarmat cu tastatură și mouse, consumatorul modern este un dictator adevărat pentru companiile care îi aprovizionează cu produse și servicii. Oricine își poate exprima satisfacția sau nemulțumirea într-o secundă, poate cumpăra un produs în timp real sau poate vota direct din fotoliul său confortabil care producător va deveni liderul pe piață. Lupta pentru a câștiga fiecare comandă făcută de o persoană este lupta pentru timp și comoditate. Viteza decide care magazin online va fi distribuitorul celui mai nou smart phone de pe piață, de câte click-uri este nevoie pentru a ajunge la informația dorită și dacă până la urmă un client a fost pierdut sau câștigat.

Să afli o părere sinceră este, de asemenea, o chestiune de viteză și comoditate. Dacă o persoană este capabilă să aleagă răspunsul corect într-un timp scurt, un utilizator avansat de computer va completa sondajul cu precizie și sinceritate. Dacă o persoană întâlnește alternative derutante, atunci cel mai probabil acea persoană nu va merge niciodată până la sfârșitul chestionarului.

Deci cum compunem întrebările cu răspunsuri multiple în așa fel încât să oferim cel mai simplu răspuns? Prin cunoașterea subiectului!

După cum am stabilit deja în articolul despre avantajele și dezavantajele întrebărilor de tip închis și deschis, autorul unui chestionar trebuie să înțeleagă subiectul în cauză extrem de bine.

El/ea trebuie să fie în măsură să prezică toate întrebările posibile. Dacă respondentul nu găsește răspunsul dorit din lista de soluții, el/ea nu va putea să ofere un răspuns sincer. Ori va trece peste întrebare, ori va fi obligat să aleagă un răspuns care nu corespunde cu propria opinie. Pentru autorul sondajului, acest lucru va duce la informații incomplete sau eronate. Astfel, sondajul va avea ca rezultat o concluzie greșită.

Spre exemplu, întrebarea “Care sunt principalele problemele ale internetului de astăzi?” la care răspunsurile posibile sunt: “spam-ul”, “încălcarea drepturilor de autor” și “volumul imens de informații incorecte”, nu dă posibilitatea de a răspunde sincer persoanelor care se confruntă cu alte probleme precum plata online, navigația, protecția datelor personale, pornografia etc. Cel/cea care formulează sondajul trebuie să prezică toate aceste posibilități.

Dacă este posibil, este mai bine să se aleagă o întrebare deschisă sau de tip hibrid.

De ce să îi dăm posibilitatea unui consumator să răspundă cu propriile cuvinte

Întrebările cu răspunsuri multiple acumulează informații ușor de analizat și procesat de un computer. Astfel, cu software-ul potrivit, se pot deduce toate tendințele și legăturile.

În sondajele la scară largă la care participă mii și mii de oameni, acest tip de întrebare este de departe cea mai dorită deoarece informațiile acumulate sunt omogene și ușor de procesat. În același timp, un astfel de sondaj necesită un timp scurt de completare, la care se adaugă un procentaj mic de persoane care au renunțat – un rezultat dorit de fiecare creator de sondaje.

Datorită acestor caracteristici, această metodă vine și la un preț scăzut.

Tipuri de întrebări cu răspunsuri multiple

Variantele de răspuns multiple sunt livrate diferit în funcție de modul de răspuns al respondenților. Anumite întrebări necesită un singur răspuns, pe când altele, mai multe. Altele cer analize, exprimarea propriilor opinii și emoții.

Există multe tipuri principale de întrebări cu răspunsuri multiple. Pe site-ul Vevoc.com acestea sunt accesibile în formă “pură” în conformitate cu teoria și într-o multitudine de variante – pentru confortul evaluatorului, dar și al respondentului.

Casetele de selectare sau “Butoanele de radio”: sunt acele ‘cerculețe’ din fața fiecărui răspuns posibil (în partea stângă), pe care respondenții le pot selecta pentru a indica răspunsul dorit.

Butoanele de radio sunt folosite în mod normal atunci când respondentului i se cere să aleagă un singur răspuns din setul de opțiuni predefinit. Acest lucru se aplică și când butoanele de radio sunt folosite în sondajele cu structură mai complicată precum cele cu scară liniară.

Casetele bifante: aceasta interfață oferă căsuțe pătrate în fața fiecărui răspuns posibil. În mod convențional, această interfață indică faptul că respondenții pot alege mai multe răspunsuri la o întrebare.

Se așteaptă de la evaluator să indice clar și concis câte răspunsuri trebuie selectate. În mod normal, acest lucru se face printr-o propoziție precum “se pot selecta până la 3 răspunsuri” sau “se pot selecta toate răspunsurile”.

Meniurile verticale: această interfață este folosită în medium digital și oferă posibilitatea utilizatorului să selecteze o variantă dintr-o listă cu mai multe opțiuni.

Meniurile verticale sunt folosite în mod normal când se oferă un număr finit de posibilități de răspuns, dar când lista este prea lungă și un alt tip de vizualizare ar fi prea aglomerat.

Un exemplu tipic de meniu vertical este întrebarea de tip pașaport în legătură cu data de naștere a unei persoane. Fiindcă lista cu anii de naștere poate fi destul de lungă, se alege deseori ca răspunsurile posibile să fie enumerate într-un meniu de tip vertical. Altfel, acestea vor ocupa întreg ecranul.

Scala Likert: când se evaluează o opinie, o părere sau o emoție, scala likert oferă cel mai bun mod de măsurătoare.

Un respondent trebuie să indice ce crede despre o anumită situație sau cât de mult apreciază un anumit lucru. Unul dintre capetele scalei reprezintă minimul absolut sau răspunsul complet negativ, iar celălalt reprezintă maximul absolut sau opinia complet pozitivă. În mod normal, scala este împărțită într-un număr impar de grade astfel încât mijlocul este întotdeauna neutru.

Acest tip de evaluări este cunoscut sub numele de “Scala Likert”. Prin definiție, scala Likert este alcătuită din serii multiple de afirmații cu număr limitat de răspunsuri care arată gradul de acord cu afirmația.

Scara liniară poate avea trei nivele, de exemplu “îmi place”, “neutru” și “nu îmi place”. Se poate să existe și un număr mare de scări liniare, de exemplu șapte, care oferă o rezoluție amplă pe timpul analizării datelor. De cele mai multe ori se foloește scara liniară cu 5 nivele. Acest lucru conferă destule soluții încât respondenții să nu fie derutați.

Combinațiile: după cum se vede pe Vevoc.com, există multe combinații posibile între variațiile de bază care arată răspunsurile posibile.

De exemplu, este posibil să existe scala Likert, în care evaluarea să fie marcată cu casete de selectare dar și cu multiple casete bifante pe diferite rânduri. Acest lucru oferă flexibilitate pentru ca utilizatorul să beneficieze de confort maxim.

La baza tuturor combinațiilor și variantelor stau cele 4 modele, fiecare cu propriile specificații: casetele de selectare sau “butoanele de radio“ înseamnă întotdeauna că există un singur răspuns posibil, casetele bifante sugerează referința, iar scala – evaluarea.

Tehnologiile moderne permit gestionarea ușoară a imaginilor și clipurilor video. Această funcționalitate este bine încorporată în Vevoc.com. Se poate răspunde la o întrebare cu un singur răspuns, și anume cu o imagine cu o singură variantă, cu răspunsuri multiple sau cu un meniu vertical.

Confortul este pe primul plan

În momentul în care se decide asupra unui model de răspuns anume, trebuie reținut că cel mai important este să se creeze un confort pentru utilizator. Acest lucru ar trebui să fie primul considerent al creatorului sondajului.

Este o idee bună ca înainte de trimiterea sondajului să se organizeze un test la care să participe doar câțiva utilizatori. Acest lucru va arăta dacă întrebările sunt ușor de înțeles, dacă răspunsurile sunt flexibile și ușor de completat și dacă există vreun lucru derutant pentru utilizator.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *