Primii pași în crearea unui sondaj

Planificare și pregătirea corespunzătoare înaintea creării unui sondaj sunt la fel de importante precum design-ul acestuia. Există șase întrebări principale la care creatorul unui sondaj trebuie să răspundă anticipat pentru ca un studiu eficient să poată fi creat și ca rezultatele dorite să fie obținute.

Prima întrebare este: Ce tip de informații vreau să adun în urma studiului? Sunt suficiente aceste informații pentru a produce soluții adecvate? Trebuie să se facă diferența între informațiile necesare și cele inutile. Informațiile necesare sunt acelea care sunt esențiale în luarea deciziei corecte. În schimb, informațiile inutile sunt cele care nu sunt vitale în cazul/situația respectivă.

De exemplu, un proprietar de restaurant vrea să implementeze un serviciu nou, și anume livrarea la domiciliu. Acesta vrea să conducă un studiu practic în legătură percepția clienților față de acest serviciu nou. Scopul este să adune informațiile necesare care îl vor ajuta să decidă dacă să implementeze serviciul sau nu. În același timp, ar fi bine de știut opinia clienților despre serviciile oferite de restaurant în general. Totuși, este extrem de important să se facă diferența între cele două tipuri de informații deoarece, dacă în sondaj se pune accentul pe serviciile oferite de restaurant în general, atunci nu se vor putea aduna destule informații în legătură cu livrarea la domiciliu și implementarea serviciului.

A doua întrebare pe care cercetătorul ar trebui să o adreseze este următoarea: Ce trebuie să fac cu informațiile colectate? Cine le va vedea? Cât de detaliate trebuie să fie?. Răspunsul la aceste întrebări este esențial pentru a identifica tipul de întrebări care vor fi incluse ulterior în chestionar: dacă vor fi de tip deschis sau închis, cu răspunsuri multiple sau de tip matrice. Modul în care un sondaj este prezentat și formalitatea implementării acestuia vor fi determinate de cel care are acces la informațiile și rezultatele colectate. Să aruncăm o privire la un sondaj legat de satisfacția angajaților! Dacă scopul acestui tip de sondaj este să ofere feedback unui manager de departament, atunci poate fi construit într-un mod mai puțin formal și organizat. Pe de altă parte, dacă sondajul face parte dintr-un raport menit să fie prezentat consiliului de directori, atunci ar fi mult mai formal și mai important.

A treia problemă este legată de respondenți. Cine sunt aceștia? În exemplul legat de satisfacția angajaților, unde obiectivul este feedback-ul către manager, respondenții sunt subordonații managerului. În schimb, în exemplul în care raportul a fost trimis consiliului de directori, atunci respondenții sunt toți angajații companiei, inclusiv managerii.

A patra problemă este legată de distribuția sondajului. Prin care canal de comunicare se va distruibui sondajul? Cum se poate ajunge la cel mai mare număr de respondenți în mod simultan? Cel mai eficient mod de a distribui un sondaj depinde de modelul acestuia și de obiceiurile respondenților. Să aruncăm o privire din nou la exemplul legat de satisfacția angajaților: cel mai bun mod de a distribui acest tip de sondaj este prin utilizarea unui canal de comunicare precum email-ul. Însă, în cazul sondajelor de opinie legate de satisfacția clienților unui website, cel mai potrivit și eficient ar fi să se folosească o combinație între contactarea prin email a utilizatorilor înregistrați și integrarea unui chestionar direct pe site pentru toți ceilalți vizitatori.

A cincea întrebare este este legată de limita de timp a studiului. Cât timp ai la dispoziție să colectezi și să analizezi toate informațiile? Acest pas este important pentru a planifica în mod adecvat volumul de informații care poate fi colectat și analizat fără să se depășească termenul limită de completare al studiului. Astfel, vei putea să determini lungimea și complexitatea studiului.

A șasea întrebare este următoarea: Ce vor primi participanții în urma participării la sondaj? Răspunsul la această întrebare nu este legat de beneficiile materiale. Este mult mai important să se identifice concret ce efect va avea sondajul asupra respondenților. De exemplu, într-un sondaj legat de satisfacția angajaților, respondenții au șansa să împărtășească problemele și nesiguranțele legate de mediul de lucru pentru ca acestea să poată fi îndepărtate sau îmbunătățite. În cazul proprietarului de restaurant, respondenții își vor spune părerea în legătură cu necesitatea unui anumit serviciu. Pentru a garanta motivația respondenților de a lua parte la un sondaj de opinie, ar trebui ca aceștia să știe cum vor contribui la rezultate și cum vor fi afectați.

Acum ești cu adevărat pregătit și îți poți crea propriul sondaj, sau poți folosi unul dintre modelele specializate pe site-ul https://survey.ro.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *