Cercetarea de piață în era digitală

Cercetarea de piață a fost întotdeauna parte integrantă și importantă în lumea afacerilor. De la lansarea unui nou produs, la stabilirea capriciilor fiecărui utilizator în legătură cu comercializarea unui podus, sondajele de opinie sunt „ochii și urechile” fiecărui departament de marketing.

Principala metodă de cercetare de piață este prin comunicarea cu persoanele care cumpără sau care ar cumpăra un produs/serviciu. Acest tip de comunicare are ca obiectiv colectarea de informații în legătură cu preferințele și nevoile potențialilor utilizatori, analizarea și folosirea informațiilor adunate spre beneficiul noului produs.

Succesul produsului (sau serviciului) depinde în mare parte de percepția utilizatorilor/ consumatorilor potențiali actuali. Decizia cuiva de a cumpăra un produs sau un serviciu depinde de mulți factori. Dacă o companie producătoare dorește să aibă succes în vânzări, atunci trebuie să știe care sunt acești factori, în ce fel se schimbă, de ce anume depind și felurile în care consumatorii sunt afectați. În acest caz, cercetarea de piață este inevitabilă. 

Timpul și locul nu mai sunt importanți

Chestionarul sub formă de interviu este metoda tradițională de a colecta informații. Cu ani în urmă, aceste interviuri erau conduse personal, față în față. Chestionarele erau printate pe hârtie în mai multe copii. Intervievatori instruiți întâlneau persoane, le puneau întrebările de pe listă și conștiincios completau spațiile libere cu răspunsurile cerlo intervievați.

În zilele noastre, în „Era digitală”, situația descrisă mai sus are loc cu succes direct prin tehnologii digitale – telefoane mobile, tablete, internet. Prezența fizică a potențialilor clienți într-un loc și la o oră anume nu mai este obligatorie. Sondajele de opinie efectuate online ajung la respondenți într-un timp cât mai oportun pentru ei. Locul nu mai contează nici el. Cu un telefon sau o tabletă în mână, uilizatorul poate completa sondajul în timp ce călătorește cu trenul sau pur și simplu stă la soare pe plajă.  

Interacțiunea față în față nu mai este nici ea necesară. Prezența și participarea intervievatorului în conversație poate duce la devieri sau prejudecăți care, în schimb, pot influența rezultatele cercetării în mod negativ.

Analiza rapidă și exactă

Modul în care informația este colectată nu este singura schimbare sub influența tehnologiei și a erei digitale. Următorul pas necesită analiza informațiilor colectate.

Dacă la un moment dat era necesar ca cercetătorii să numere respondenții care au participat la un studiu, să introducă de mână informațiile colectate într-un calculator și să analizeze rezultatele ore în șir, acum toate aceste procese au loc în mod automat. În momentul în care un respondent la un studiu este în fața unui calculator, face click cu mouse-ul pe ultimul buton și trimite chestionarul, informațiile sale vor fi memorate automat de către sistemul de cercetare. Tot procesul durează doar câteva milisecunde.

Se poate genera o analiză a fișierelor de date acumulate la fel de rapid și simplu. Graficele în formă de „coloane” și „diagramele radiale” sunt afișate instantaneu. Website-urile moderne precum Survey.ro colectează răspunsuri, analizează și prezintă rezultatele finale rapid. Singurul lucru pe care cercetătorul trebuie să îl facă la final este să aibă o idee clară în legătură cu tipul de informație căutată și să găsească o confirmare sau o respingere a propriei ipoteze.

În plus, chestionarele și interviurile computerizate permit transferal automat de date între sisteme de informație diferite (de exemplu: de la un program la altul). Acest lucru este posibil în toate companiile care se respectă datorită prezenței unui format standard. În acest caz, fiecare utilizator poate folosi orice platformă dorită care să fie avantajoasă scopului său.

Precizia

În era digitală, contactul fizic, introducerea și analiza datelor în mod mecanic au dispărut aproape în totalitate. În felul acesta, având în vedere că factorul uman a început să joace un rol cu mult secundar, există șanse mai puține să se comită erori. Informațiile colectate și procesate automat asigură că studiul are un grad mai mare de exactitate și credibilitate. Ne putem baza fără probleme pe concluzii.

O mulțime de canale și feedback primit

Timpul așa-numitelor tehnologii web 2.0 fac posibil ca oricine să poată deveni editor, blogger, autor etc. Oricine își poate exprima opinia și condivide cunoștințele. Internetul a devenit o platformă fără precedent de împărtășire, distribuire, și promovare a informațiilor de tot felul și a părerilor personale. Când la toate cele menționate se adaugă tehnologia mobilă și rețelele sociale, se pare că orice fel de conținut este disponibil oriunde și oricând pentru o varietate largă de utilizatori.

Pentru cercetătorii de piașă, acest lucru înseamnă acces la potențiali consumatori prin o mulțime de canale diferite. Email-ul, website-ul companiei, portalurile web ample, site-uri cu teme specializate pe diferite subiecte, forumurile pentru amatori și profesioniști, rețelele sociale și chiar și sesiunile de conferințe video reprezintă canale prin care departamentele de marketing pot ajunge la respondenții necesari pentru orice studiu anume.    

Desigur că această difersitate este o sabie cu două tăișuri. Pe „verso” se află o mare de informații online care se schimbă în mod dinamic, iar canalele neoficiale de colectare de feedback pot uneori să dezvăluie o imagine destul de diferită față de cea obținută prin canalele oficiale. Astfel, specialiștii în marketing trebuie să fie în mod constant în alertă. Trebuie să aibă ochii deschiși tot timpul și să gândească neconvențional. Când opinia consumatorului este înțeleasă cu adevărat și măsurată prin sondaje de opinie online, dar și prin presa informală, doar atunci specialiștii în marketing pot ține pasul cu ritmul consumatorilor lor.

Vezi cu ochii tăi cât de simplu și rapid este să efectuezi o cercetare de piață cu ajutorul tehnologiilor digitale. Crează-ți propriul sondaj de opinie pe site-ul Survey.ro și analizează informațiile obținute prin funcționalitatea noastră incorporată de raportare.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *